fredag den 27. september 2013

Dag 4. Hornbæk Plantage til Hven.

Jeg vågnede tidligt på morgenen ved regnen der slog på teltet. Øv, mit tøj hang jo til tørre. Nå, det gad jeg ikke gøre noget ved. Jeg fik lige 1 time mere på den anden side. Da jeg fik taget mig sammen til at komme ud af posen, var det fint vejr. Jeg pakkede stille og roligt sammen, mens jeg spiste lidt morgenmad og fik lavet lidt varm kakao. Det har været lidt af et syn. En mand i bamsedragt og gummistøvler, tulle rundt i skoven, med en kajak. De skoleklasser der var på tur på stranden kiggede da også lidt. Det må være et meget populært område, jeg tror der var 4-5 skoleklasser der kom forbi. Viske tiske, prøv at se ham manden i skoven, fniis.

Efter en sen aftensmad og er stor portion morgenmad, kalder naturen. Der gik jeg godt nok lidt i panik. Det kom pludselig og der stod jeg i bamsedragt med en fleece ud over. Jeg kunne jo ikke komme til at gøre det jeg skulle med bamsedragten på. Det blev en af de hurtigste omklædninger jeg til dato har foretaget. Ud over det skulle jeg jo også finde et sted hvor skoleklasserne ikke kom forbi eller kunne se hvad jeg havde gang i. Jeg var næsten mere presset end jeg var i regnen i går. Jeg fik heldigvis klaret det hele og kunne fortsætte med pakningen.

Det våde tøj blev hængt ud i solen og vinden for at blive tørt.
Et sæt var ok tørt, så det blev ro tøjet for dagen.
Jeg fik pakket det sidste og var klar til afgang. Jeg gik en runde på pladsen for at se om jeg havde glemt noget. Der lå brødet til ræven fra i går. Den kunne åbenbart ikke li´ fransbrød.

Jeg fik slæbt kajak og udrustning gennem klitterne og ned til stranden, det krævede jeg gik et par gange, men det lykkedes. Det var godt nok lidt af et slæb.

De 10km til Helsingør var hurtig overstået. Vejret var fint og solen skinnede. Det var skønt at se Kronborg i det fjerne. Helsingør var jo det første store mål på turen. Jeg skulle være der fredag senest kl. 15 for at fange Havkajakroerne der skulle til Hven og det havde jeg nået.
Jeg var der i rigtig god tid. Alt mit våde tøj blev hængt til tørre på Kajakklubben Krogens trailer. Det var lige i solen, så i løbet af 2 timer var det hele tørt. I mellemtiden fik jeg et varmt bad, spist lidt mad og snakket med et par roere fra Helsingør. Hyggeligt selskab og dejligt vejr, ingen klager der.

Da klokken nærmede sig 14:30 begyndte de andre at dukke op. Vi fik hilst pænt og var snart klar til afgang. På turen forbi færgerne til Sverige var der aftalt med søredningstjenesten at de skulle følge os. Der blev kaldt op til færgerne og vi fik ok til at fortsætte. Vel forbi havnen sejlede søredningen tilbage. Vi have også Polle og Birte med i følgebåd, så der var ikke noget at være nervøs for. Halvejs begyndte det at blæse op. Vi fik bølgerne ind bagfra, ikke det jeg er mest vild med. Jeg prøvede at surfe, men følte mig ikke helt sikker ved det, jeg synes jeg blev kastet fra side til side. Jeg fik senere snakket med de garvede roere på Hven, der fortalte jeg var helt galt på den. Jeg gav den nemlig gas når jeg var på toppen af bølgen, hvilket gjorde at jeg slet ikke kunne styre kajakken. Man skulle give den gas når snuden på kajakken dykkede, på den måde sad man ”ned ad bakke” og kunne meget bedre styre skuden. Endnu en linie i begynderbogen blev skrevet. Selv om jeg fik vand i kajakken kom vi da frem uden vandgang. De sidste kilometer var jeg godt nok træt, jeg gad ikke ro mere lige der. Jeg kunne godt mærke de sidste 2 dage havde tæret lidt på energien.

Vi fik hevet kajakkerne op på land, lige nedenfor campingpladsen, selv om der var en del bølger. Dem der var startet fra Nivå var allerede ankommet og var i gang med at lave lejr. Vi fik slæbt vores pickpak op på campingpladsen. Der blev sagt pænt goddag og alle fik slået telte op og hvad der ellers skulle gøres. Jannik kaldte til samling og fortalte hvordan og hvorledes med mad og hvad der ellers var. Forsyninger blev hentet i følgebåden og snart var der gang i madlavningen. Chili con carne i store mængder. Nøjj det var godt. Den blev der fyldt godt på af. Der kom så også lige hjemmebagt kage på bordet til kaffen, det var jo som at være tættere på himlen. Igen godt mæt og glad, var dagens sidste opgave at hoppe i posen.